FRA MEDIER
Massiv Mærsk-satsning i havneterminaler
APM Terminals investerer 40 milliarder over de kommende år i terminaler med lange udsigter til gevinst. Foreløbig driver APM 50 terminaler og er i gang med at bygge 15 yderligere. Analytikere vurderer at det kan blive et kommende guldæg tilsvarende olien har været, men ventetiden på afkast af investeringerne er lang.
Børsen, 10/10, side 1, 4-5
Igen krydstogtsrekord i København
291 skibe har lagt til kaj ved Langelinie i år med en halv million pax og 3 kommer på julebesøg med mange tusinde passagerer. Til sammenligning kom der 268.000 pax til København af denne vej i 2003. Fra næste år kommer der nyt klientel med det amerikanske rejsebureaue Altanis Event som arrangerer krydstogter for bøsser og lesbiske.
Børsen, 10/10, side 13
Torm bruger tocifret millionbeløb på anderledes reklamer
Sammen med reklamevirksomheden "Propanganda McCann" satser rederiet storstilet på avanceret reklameføring for at brande virksomheden hos kunder, investorer og myndigheder, og ikke mindst for at tiltrække "de kloge hoveder". Et af eksemplerne er en storstilet outdoor kampagne i Mumbai i Indien hvor Torm skulle overtage 1500 ansatte efter opkøbet af OMI. Torm konkurrerer med APM om de bedste unge og det er rederiet sig bevist når de vælger markedsføringsstrategi.
Børsen, 10/10, mediemarked side 8-9
Fuld fart på rederiet Norden
Samtidig med at Norden har indtaget pladsen som nummer 2 af landets største rederier efter Mærsk og rederiaktien er steget med 170% siden årsskiftet, er alle kontorer kaldt hjem til strategikonference som er en årligt tilbagevendende begivenhed. Der er stadig fuld fart på Kina og Indien og det går forrygende for tørlastmarkedet hvor de største skibe nu kan indsejle 172.000 USD om dagen.
Fermern-bro er god investering
I følge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er den indgåede aftale om bygning af en Femern-bro en rigtig god forretning for Danmark. Aftalen med tyskerne er bedre end den aftale Danmark indgik med svenskerne om en Øresunds-bro, udtaler rådet. Efter prognoserne vil det tage 25 år før broen er betalt og yderligere 5 år for så vidt gælder landanlæggene. Selv med forsigtige trafikprognoser er gælden betalt efter de 30 år (31 milliarder for bro og 7 for landanlæg). Eftersom broen står i 100 år kan man spekulere i at forlænge tilbagebetalingsperioden og finansiere endnu flere infrastrukturprojekter frem for at skattefinansiere dem.
Kamp mellem indiske søfarts-fagforeninger
To konkurrerende fagforeninger som er i bitter strid udløser måske sømandsstrejke. Det er "The National Union of Seafarers" som er den største med 50.000 medlemmer og "The Forward Seamen's Union". Den store havde opfordret sine medlemmer til en "arbejd-efter-reglerne" aktion fra 1. oktober, men blev så inviteret til forhandlingsbordet af skibsrederne. Det har fået "The Forward Seamen's Union" på barrikaderne som har varslet strejke hvis ikke de også bliver inviteret.
Advarsler mod isbjerg ved Sydafrika
Stadig flere isbjerge rapporteres hvor de ikke burde være. Et 20 meter højt og 25 meter langt isbjerg er der nu sendt advarsler mod på en position 35 sømil ud for Sankt Francis Bay i Sydafrika. Fænomenet forbindes med global opvarmning som får store isbjerge til at rive sig løs som kan holde på kulden i lang tid og dermed tilbagelægge længere rejser.
Valutakurser